Hjertefri

hjerterfrikort

pressefoto

hjerterfri_foto1 300 dpi

– historien om Balders død.

Balder Sørensen er en almindelig mand. Gennem et postordrekatalog har han købt et smart apparat, der kan tage pulsen på hans helbred. Det viser sig, at han er alvorligt syg.

Balder Sørensen beslutter sig for at rejse til USA for at købe et nyt hjerte. Men først skal han tjene penge til operationen. Han lejer teaterudstyr og tager ud for at fortælle historien om BALDERS DØD.

Fiktion og virkelighed blander sig sammen for Balder Sørensen, og i sammenspillet med børnene viser det sig, at det ikke er Balders hjerte, men apparatet fra postordrekataloget, der er defekt.

Balder Sørensen må tage sit liv op til revision: lære at leve her og nu, men også erkende, at han engang -ligesom gudesønnen Balder – skal dø.

  • MEDVIRKENDE Peter Seligmann.
  • FORFATTER Peter Seligmann.
  • INSTRUKTØR Hans Rønne
  • SCENOGRAF Gitte Baastrup
  • TEKNIK Palle Berg
  • ALDERSGRUPPE 10 – 12 år
  • VARIGHED 50 min.
  • SPILLELOKALET Min. 9×8 x 3,5 m
  • MØRKLÆGNING Kræves

FOLKESKOLEN, Dorte Andersen Peter Seligmann er eminent i sit spil som Balder Sørensen. Han snubler ikke én eneste gang, når han balancerer på den usynlige line mellem teater og virkelighed. Uden løftede pegefingre stilles publikum over for etiske overvejelser om det perfekte menneske, organdonation og døden. Med en målgruppe på 10 – 12 år har Teater 2 Tusind ramt et publikum, der nok tænker på døden, men sjældent inddrages i debatten herom.

BØRNETEATERAVISEN, Randi K. Pedersen Det er store og tunge etiske sager, som forestillingen bringer på scenen i et formidabelt one-man-show med Peter Seligmann, der også har forfattet manuskriptet. Det er små virkemidler med kolossal effekt, som holder det unge publikum i ånde under ”Hjerterfri”. Og det er Peter Seligmanns evne til at gå fra komik til lavmælt tragik, der gør temaet om mere eller mindre kunstigt liv og død til noget, man må tage stilling til. Uden at der på noget tidspunkt har været tendenser til at piske folk med bedrevidenhedens irriterende pegefingre.

FYNS AMTS AVIS, Natasja At ta’ døden op på så fornøjelig vis er en fremragende idé, og man må håbe, lærere benytter lejligheden til at snakke om dette emne, der specielt i Nordeuropa nærmest er blevet tabu. Nok er døden en alvorlig ting for de efterladte, men den burde være den mest naturlige ting, uundgåelig som den er. Og moralen er: Brug livet til at leve – og ikke til at bekymre jer over døden i!

Treffpunkt Kultur – Tyskland, Beatrice Wurm Ein wunderbares Stück für Kinder ist ”balders Reise”. (titlen på Tysk). Grosse Theatermomemente.

Ostthüringer Zeitung, Syvia Eigenrauch Peter Seligmann ist einer der Erneuerer des dänischen Kinder- und Jugendtheaters. Er versteht sich als Partner der Kinder, der ihre Ängste, Träume und Freuden ernst nimmt und mit seinen Stücken auch Tabuthemen und existentielle Probleme aufgreift. Südwest – Presse, Landes Theater Tübingen Seligmanns Spiel um Leben, Tod und Krankeit ist ein meisterhaftes Ein-Personen-Verwandlungs-szenarium. Tod und Krankeit gehören nicht unbedingt zum Kinder alltag. Reale trauer wird, so weit es geht, von den Kleinen ferngehalten. Passiert doch etwas, ist das Elend umso grösser. Gerade deshalb erzählte Seligmann besonders meisterlich vom Anfang und vom Ende. Noch mehr freilich davon, dass das Leben zu leben allemal besser ist, als es mit der Angst vor dem Tod zu vertun. Und das verstehen Kinder vielleicht sogar besser als viele Erwachsene.

Sächsische Zeitung, Monika Dänhardt Peter Seligmann verstand es, über Mimik und Gestik jede Figur, den Menschen Balder, den Gott Balder, die anderen Götter, mit wenigen Mitteln und in kurzen Szenen zu charakterisieren. Das Spiel um Leben und Tod wurde zum gekonnten Verwandlungsszenarium. Mit scheinbarer Leichtigkeit wechselte der Mime dabei von komik, das etwas Derbe nicht scheuend, zu leiser tragik. Ein intensives Spiel, das einen zwingenden Reiz noch durch die unaufdringliche Einbeziehung der Kinder bekam. Peter Seligmann beweist so einmal mehr, dass es in der Kunst keine Tabuthemen für Kinder geben muss. Frankfurt Neue Presse, Stefan Benz Balders Reise (Hjerterfri) dokumentierten das bemerkenswerte Niveau des dänischen Kinder-theaters. Internationale Gastspiele machen eindruckswoll deutlich was Theater jungen Zuschauern an Kunst zu bieten hat.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *