Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon
Forestillingen blev tildelt Årets Særpris ved uddelingen af Årets Reumert 2019
Først lyder det som en krage, der sidder og skratter i et træ.
Så lyder det som en stemme, der synger fra bunden af en blikdåse.
Så kragen, der skratter,
Så stemmen fra blikdåsen.
Hun har aldrig hørt mage.
Hun er nødt til at se.
En historie om Viola, der kigger ned og mest passer sig selv
og taler ganske lavt, for ikke at forstyrre nogen.
Men hun drømmer.
I al hemmelighed, naturligvis.
Hun drømmer, og hun længes efter noget.
Hun ved bare ikke, hvad det er.
- MEDVIRKENDE Connie Tronbjerg, Peter Seligmann, Bodil Alling
- SKABT AF Teatret Møllen, teater2tusind, Carte Blanche & Teatret Gruppe 38
- INSTRUKTION Hans Rønne
- MANUSKRIPT Bodil Alling
- KOMPONIST Søren Søndberg
- TEKNIK Søren la Cour
- ALDERGRUPPE Fra 8 år
- VARIGHED Ca. 45 min.
- PRIS PR. FORESTILLING 12.500 kr
- REFUSION GODKENDT
På bare 45 minutter bliver hele “Babettes Gæstebud” fortolket i en version, som ærer Blixens forlæg på en måde, der ville gøre den gamle storytellerbaronesse stolt, men som samtidig har sit eget budskab og sin egen berettigelse som teaterforestilling… Og altså også en forestilling, der ligesom middagen i gæstebuddet får hjerter til at åbne sig og lade nye perspektiver strømme ind.
* * * * * *
Jyllands Posten
Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon er en børneteaterforestilling af den fineste slags…Den er skrøbelig og smuk på samme tid, som silkepapir, der glider forsigtigt mellem fingrene, så det ikke går i stykker…Rigtig flot forestilling!
* * * * * *
Den 4. Væg
Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon er teater, som med få virkemidler og stort overskud, får publikum til at spidse ører og danne indre billeder.
* * * * *
Iscene
Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon’ pirrer på betagende og enkel vis publikums forestillingsevne og stiller med humor og vid skarpt på vigtigheden af mellemmenneskeligt samvær og det at udleve sine drømme.
Teateravisen
Der er noget befriende enkelt over Hans Rønnes iscenesættelse. Fortællingen kommer i fokus og publikum – store som små – drages ind i en næsten eventyrlig verden.
Kulturmor