Klodshans
”Må jeg ingen hest få,” sagde Klods Hans, ”så tar’ jeg gedebukken, den er min egen. Og den kan godt bære mig!” og så satte han sig, skrævs over gedebukken, stak sine hæle i siden på den og for af sted hen ad landevejen. Hui! hvor det gik. ”Her kommer jeg!” og så sang han så det skingrede efter.
Men brødrene red ganske stille forud; de talte ikke et ord. De måtte tænke over på alle de gode indfald de ville komme med, for det skulle nu være så udspekuleret.
KLODS HANS er et gammelt moderne eventyr om forældres forskellige forventninger og om at være nærværende og tro på sig selv.
Ganske enkelt: ”Tale bedst for sig!”
Hvor svært kan det være?
Det afgøres af prinsessen.
- MEDVIRKENDE Anette Gøl, Peter Seligmann
- FORFATTER H.C.Andersen og Peter Seligmann
- INSTRUKTØR Hans Rønne
- KONSULENT Mê Michelsen
- SCENOGRAF Gitte Baastrup
- ALDERSGRUPPE 7 – 12 år
- VARIGHED 50 min.
- SPILLELOKALET Kan spilles næsten overalt.
- MØRKLÆGNING Ikke nødvendig
- PRIS PR. FORESTILLING (ex. moms)
Ved max 80 børn 7.350 kr.
Forestillingen kan også spilles for voksne. Antal/pris efter aftale. - REFUSION Godkendt
Fyens Stiftstidende, Aksel Brahe Klods Hans er en fin og stimulerende oplevelse, som alle aldersklasser kan have fornøjelse af. Peter Seligmann har dramatiseret eventyret og foretaget en let modernisering med visse aktuelle hib, og han spiller selv alle mandlige figurer med beundringsværdig variationsevne og vitalitet. Der er kun godt at sige om denne HCA-nyfortolkning, der forener harpens kraft med eventyrets magi og megen musik.
Århus Stiftstidende, Kirsten Dahl Seligmann er en suveræn fortæller. Godt guidet af Hans Rønnes finurlige instruktion og Gitte Baastrup enkle og smukke rum. En skøn musikalsk og dramatisk H.C.Andersen bearbejdelse, som også har tillid til og vover at lade børn(8-12) og voksne selv danne eventyrlige billeder ud fra de to medvirkende spilleres inspirerende teaterleg i et publikumsomsluttende blødt rødt rum, hvor harpe og en harpekasse er de eneste rekvisitter.
Børneteater Avisen, Randi K. Pedersen ”Klods Hans” en vovelig og vellykket klassikerbearbejdelse helt i forfatterens ånd. Klods Hans er ikke alene på scenen. Foruden den dejlige harpenist, som troner højt til vejrs i sin vinrøde plyskjole og også agerer prinsesse, er der til stadighed et mylder af personer på scenen. Alle skabt af den samme, suveræne skuespiller, Peter Seligmann. Så præcis er han i sine undertiden ultrakorte karakteristikker, at ikke en eneste af de velkendte personer fra det andersenske univers står svagt eller tåget i omridset. Et voveligt eksperiment, der ikke blot lader spillet forgå som en dialog mellem replik og musik. Men som heller ikke er bleg for at lade Hans og prinsessen kommunikere i vekselsang, ja ligefrem duet til toner, der ligger nærmere nutidig kompositionsmusik end danskpop. Teatret har endnu engang været pionerer indenfor ny musikdramatik for børn.
Fyns Amts Avis, Iben Friis Jensen Peter Seligmann og Anette Gøl ved hvordan et eventyr skal lyde. Lokkende, rent og magisk. Det er ordet og øret, som Peter Seligmann og Anette Gøl appellerer til med deres version af H.C.Andersens kendte eventyr, Klods Hans. Der er godbidder til både store og små udfra devisen om, at godt børneteater også er godt voksenteater.
Folkeskolen Alle rollerne undtagen prinsessen spilles af samme person, men hver gang han er en anden figur end Klods Hans, så ser vi komikken med Klods Hans’ øjne. Vi tilskuere var Klods Hans, ikke mindst alle børnene, og det var dejligt og sjovt. Der var en slags gensidig identifikation mellem skuespiller og børn, og det virkede fantastisk godt. Klods Hans er en forestilling helt i eventyrets ånd, hvis man kan sige sådan. Velspillet, morsom og meget underholdende.
Jutarnji list 1., Zagreb, NinaOzegovic It is creative, poetic and possesses a unique, mobile and simple theatre technique, which in this case proved to be the best way of communication with a small audience. The fascinating humour of Seligmann and his impressive capability and transformation as well as silliness, which children especially like, simply overwhelm the audience.
Vijenac – Zagreb, Ljubica Andelkovic Both of these two actors manage to amuse children with their own sense of creativity. The excellent actor Peter Seligmann plays various characters and involves children from the audience in the play by asking them some questions, while Anette beautifully sings and uses the harp both as musical accompaniment means of communication.
Hrvatsko Siovo, Lucija Ljubic The most interesting part of the performance is its beginning, when the leading actor, Peter Seligmann, prepares the audience for the performance by telling them the story and finally asking them to take off their shoes.Once again it is been proven that small theatre companies of up to four are the best way of concentrating on the audience and forming a positive relationship with the children communication.
Vorstadt-Theater, Christian Fink Die Vorstellung aus Dänemark lebt stark von der flexiblen schauspielerischen Leitung Seligmanns, die sehr subtil mit der klanglichen Präsenz des Harfenspiels und gesangs von Anette Gøl verzahnt ist.
Leonberg- Lokale Kultur, Nicola Schwannauer Die jungen Zuschauer in der Steinturnhalle waren gespannte Zuhörer, die nach dem Ende der erzählung einen genauen Blick ins Innere der wenigen Requisiten werfen durften.
Kieler Nachrichten, Sabine Tholund Peter Seligmann ist zu verdanken, dass aus dem netten Andersen-Märchen ein 50-Minuten-Spetakel, ein Feuerwerk von Lebendigkeit und Witz wird.
Mitteldeutsche Zeitung, Andres Hillger Töpelhans war die beste Inszenierung an der Internationales Kinder- und Jugendtheaterfeatival. Die sparsame, dabei in allen Details ungemein präzise Auffürung erwies sich als Modell eines Theater, das sich seiner kargen Mittel bewusst ist und den finanziellen Mangel phantasievoll ausgleicht. Denn ausser jenem weiten, roten Samtkleid, das von der hohen Warte der Harfenspielerin Anette Gøl in die Weite des Zuschauerraums fiel, hatten die Künstler auf alle branchenüblichen Accessoires verzichtet, Ihre Geschichte entwickelte sich vielmehr in Herz und Hirn des Erzählers Peter Seligmann, der das Märchen von H.C.Andersen zu einem Parforceritt durch die Schauspielkunst nutzte. In einer konzentrierten Komposition wurde hier der ungetrübten Bauernschläue ein Loblied gesungen und trockenem Lehrbuchwissen eine Abfuhr erteilt: So schön und so einfach kann das Theater sein!