Little Claus and Big Claus
”Hvad for noget?” sagde den store Claus, og løb straks hen til den lille:
”Hvor har du fået alle de mange penge fra?”
”O, det er for min hestehud, jeg solgte den i aftes!”
”Det var såmænd godt betalt,” sagde store Claus, løb hjem, tog en økse, og slog alle sine fire heste for panden, trak huden af dem, og kørte med disse ind til byen.
”Huder! Huder! Hvem vil købe huder!”
Store Claus er på alle måder både dum og usympatisk. Tåler ikke at det går Lille Claus godt. Selv om han er rig, nager misundelsen ham. Hele to gange slår han Lille Claus ihjel.
Lille Claus er heller ikke for god; han snyder og bedrager og lader andre få skylden for det, han selv har gjort.
Men selvom Lille Claus moralsk ikke lader sig rense, er han alligevel vores helt, og vi frydes, når han til sidst drukner Store Claus og vender op og ned på magtforholdene.
Tankevækkende?
- MEDVIRKENDE Uta Motz og Peter Seligmann.
- FORFATTER H. C. Andersen
- INSTRUKTØR Jørgen Carlslund
- KONSULENT Mê Michelsen
- SCENOGRAF Poul Fly Plejdrup
- MUSIKALSK KONSULENT Anette Gøl
- MUSIK Anette Gøl, Uta Motz
- ALDERSGRUPPE 6 – 11 år
- VARIGHED 50 min.
- SPILLELOKALET Min. 7 x 10 m.
- MØRKLÆGNING Ikke nødvendig
- PRIS PR. FORESTILLING (ex. moms)
- Ved max 80 børn 7.350 kr.
- REFUSION Godkendt
Børneteater Avisen, Kirsten Dahl
Nogle forestillinger siger man helt mave-impulsivt ”den er dejlig” om. teater2tusinds ”lille Claus og Store Claus” er sådan en. Og ”dejlig” gemmer på mange teaterpositive ting.
Forestillingen er gennemarbejdet. Original i sin fortællemåde. Den går til benet af det gamle eventyr og tilbyder en tolkning, den konsekvent forfølger i sin scenepraksis. Den er imødekommende og varm i sin henvendelsesform uden at slække på den vrede og de andre barskheder, der er i historien; den skelner med andre ord klart og skarpt mellem fiktion og kommunikation.
”En rigtig Peter Seligmann” vil være en tredje forestillings-karakteristik. For Seligmann folder her nok engang med plastisk virtuositet sin store kropslige og mimiske kunnen og sin finurlige charme ud.
Fortjenesten er nu ikke kun på mændenes side. Seligmann bliver nemlig flot suppleret at Uta Motz som både er spiller og violinist.
Hendes sprøde hunkøns-tilstedeværelse giver forestillingen en dimension, som rækker langt ud over Uta Motz egen præstation.
I Poul Fly Plejdrups super-minimalistisk ramme med to ulig store stole og et groft bagtæppe i kanvas, får de to spillere i deres fine samspil et univers til at opstå af næsten ingenting.
Lille Claus lader flittigt andre få skyld for noget han har gjort. Men hvorfor? Den undren planter forestillingen tillige. Og undren er jo ikke det værste en forestilling kan føre med sig.